InspiracijaOdgoj djeceSharenting

Sharenting: Što dijeliti, a što ne?

  6. Prosinac 2024.,    7 min. čitanja,
S digitalizacijom i sve većom popularnošću društvenih mreža, mijenja se i način na koji dijelimo fotografije, videa i vijesti iz života naše djece. Upravo tako je i nastao trend zvan "sharenting". U članku ćemo objasniti što zapravo znači, zašto je važno o tome razgovarati i čega se morate sjetiti kad god se spremate kliknuti gumb za objavljivanje.

Što je sharenting?

Pojam "sharenting" nastao je spajanjem engleskih riječi "share" i "parenting". Ukazuje na pretjerano dijeljenje objava od strane roditelja koji aktivno objavljuju informacije, fotografije i videa svoje djece na društvenim mrežama. 

Je li dijeljenje loše? Uglavnom ne. Ali kao i većinu stvari u životu, to treba raditi s umjerenošću i diskrecijom. Iako dijeljenje može biti način da se neki roditelji povežu s obitelji i prijateljima, postavlja se pitanje gdje bi trebale biti postavljene granice tog dijeljenja. Sve su češća pitanja o tome što je primjereno dijeliti, a što nije. Potrebno je shvatiti da digitalni trag djece može imati dugoročne posljedice i utjecati na njihovu privatnost i sigurnost.
Učestalost dijeljenja
Prema istraživanju Statista u Poljskoj, do 21% roditelja jednom tjedno ili češće postavi fotografiju ili video svog djeteta na internet.
Prema COPPA-i, roditelji djeluju kao čuvari internetskog identiteta svoje djece u mnogim kontekstima, štiteći ih od potencijalne štete na internetu. Ujedno imaju i kontrolnu ulogu te određuju vremenska i druga ograničenja za djetetovo korištenje interneta. Međutim, roditelji nisu uvijek u poziciji zaštitnika. S druge strane, njihovo dijeljenje na internetu može naštetiti njihovoj djeci, bilo namjerno ili slučajno.

Kakav utjecaj sharenting može imati na budućnost vaše djece?

Pretjerano ili nepromišljeno dijeljenje sadržaja vezanih uz djecu na društvenim mrežama može imati značajan utjecaj na budućnost djece. 
Dijeljenje pridonosi izgradnji djetetovog digitalnog postojanja od najranije dobi; sve počinje prvom fotografijom koju odlučite objaviti i podijeliti na internetu. Ovaj naizgled bezazleni digitalni otisak može utjecati na njihov položaj u budućnosti. 

Ostala rizična područja dijeljenja svakako uključuju zaštitu privatnosti. Tijekom dijeljenja djeca nemaju priliku odlučiti na koji način će se dijeliti njihovi osobni podaci i fotografije. To može imati implikacije na njihov osjećaj privatnosti i sigurnosti. 

Prema istraživanju M. Dolores Sánchez-Hernández i M. Carmen Herrera & Francisca Expósito, dijeljenje može značajno utjecati na razvoj djetetovog samopoštovanja. Roditelji često dijele uglavnom pozitivne trenutke i uspjehe. To može stvoriti nerealna očekivanja što nije dobro za djetetovu psihu. Na učestalost ili sadržaj dijeljenja također može utjecati stil roditeljstva.
Pritisak za predstavljanjem idealne slike i stvaranjem dojma da imaju "savršen" život. To može pridonijeti nepoštenoj usporedbi s drugima i stvoriti psihički pritisak.
Važno je poštovati dječje pravo na privatnost i uzeti u obzir njihovo mišljenje o dijeljenju informacija na internetu. Djeca bi trebala moći izraziti svoje odobravanje ili neodobravanje onoga što njihovi roditelji dijele o njima na društvenim mrežama.

Naravno, novorođenče se neće buniti ako ga slikate i podijelite u situaciji u kojoj plače ili mu mlijeko curi iz usta. Prije svakog klika za dijeljenje pokušajte se staviti u određenu situaciju zabilježenu na fotografiji ili videu. Smatrate li da bi bilo u redu da netko podijeli takvu fotografiju bez vašeg pristanka? 

Roditelji bi trebali pažljivo razmotriti koje podatke dijele o svojoj djeci. I to se ne odnosi samo na fotografije i videozapise, već na sve osjetljive podatke kao što su imena, adrese, trenutna lokacija ili detalji o svakodnevnom životu djece.
Prve slike već od prvog mjeseca
65 % roditelja objavljuje slike svoje predškolske djece na društvenim mrežama, a 35 % roditelja to čini već u prvom mjesecu djetetova života.

Zašto je tako lako upasti u zamku sharentinga?

Većina roditelja dijeli fotografije svoje djece s dobrim namjerama. No, često dijele sadržaj za koji misle da je primjeren i nisu svjesni posljedica. Mnogi od njih niti ne shvaćaju dugoročne posljedice svojih odluka. Kada roditelji dijele informacije o svojoj djeci na društvenim mrežama, zaboravljaju da te fotografije mogu vidjeti i ljudi koji im nisu obitelj i prijatelji.
Martina Mikesková
Psiholog, terapeut i predavač
Kada roditelj sam dijeli materijal koji uključuje dijete na svojim mrežama, nikada ne može biti 100 % siguran tko to vidi, a vrlo često nije ni svjestan. Iz tog razloga, treba razgovarati s roditeljima. Sjetite se, primjerice, situacije kada ste bili mali i niste uvijek željeli gledati obiteljske fotografije i slušati komentare na njih, čak ni s najbližima, naročito u pubertetskim danima. Obiteljski albumi su naravno sasvim u redu, ali trebali bismo imati pravo birati fotografije koje tamo pripadaju. Isto je s mrežama.
Nažalost, roditelji sve više dijele sadržaj, a trend će vjerojatno rasti još više. Zašto je to tako? Ovo su najčešći razlozi:

Jednostavno dijeljenje

Gotovo svaki roditelj danas pri ruci ima pametni telefon s više društvenih mreža. Snimanje i dijeljenje fotografija ovih je dana lakše no ikad.  Nekoliko klikova i za nekoliko sekundi fotografiji se doslovno može diviti cijeli internet.
Fotografiranje već u rodilištu
34% roditelja dijeli snimke ultrazvuka, 48% objavljuje fotografije iz rodilišta, a 77% roditelja stavlja slike gole ili polugole djece. Polovica roditelja objavljuje smiješne ili zabavne slike djece, kao što su one na kojima plaču, spavaju ili su u čudnim pozama. U prosjeku, roditelji godišnje objave 195 slika svoje djece.

Udaljenost od obitelji i prijatelja

U slučajevima kada obitelj dijele kilometri, društvene mreže su jedan od načina da ostanete u međusobnom kontaktu. Prošla su vremena kada je cijela obitelj živjela u jednom selu. A kako drugačije brzo i učinkovito pokazati kako vaše dijete raste nego fotografijama i video zapisima?

Društveni pritisak

Neki su roditelji toliko "upali" u krug dijeljenja da čak osjećaju pritisak obaveznog dijeljenja svojih obiteljskih trenutaka na internetu zbog očekivanja društva. Je li vaš Instagram feed pun nasmijanih fotografija s odmora, kafića ili putovanja i vi... želite i vi? Možda se osjećate pomalo FOMO.

FOMO je kratica za "Fear of Missing Out" ili strah od propuštanja nečeg zanimljivog. Ovaj izraz opisuje osjećaj kada se događa nešto uzbudljivo ili važno, a vi ste izvan igre. U online svijetu FOMO često dolazi kada pratite naizgled savršene obiteljske živote svojih prijatelja ili kolega na društvenim mrežama. 

Čak i ako volite svoju obitelj i svoj svakodnevni život, može vam se činiti da propuštate nešto uzbudljivo, nešto bolje. A upravo to je ono što je FOMO, čak i među roditeljima. Upravo ta potreba i želja za savršenim roditeljstvom nerijetko može dovesti do majčinskog burnouta.
Martina Mikesková
Psiholog, terapeut i predavač
Iako roditelji toga često nisu svjesni, mogu nesvjesno naučiti svoje dijete o ovisnostima o društvenim mrežama. U svakom slučaju, radi se i o poštivanju osobnog prostora djeteta.

Granica sharentinga: Kako znate da ste je prešli?

Zabrinutost za privatnost djece potpuno je opravdana. Ali postoji li granica sharentingu? Teško je reći. Svaki roditelj treba odrediti granicu prema vlastitom nahođenju. Pokušajte odgovoriti na neka od sljedećih pitanja:
  • Je li vaš profil na društvenim mrežama dostupan široj javnosti? 
  • Dijelite li fotografije svog djeteta na društvenim mrežama svakodnevno ili čak nekoliko puta dnevno?
  • Kad god ste na putovanju ili odmoru, imate li potrebu te informacije podijeliti s drugima? 
  • Ne možete zamisliti da na svojim društvenim mrežama ne podijelite fotografiju s dječjeg rođendana, božićnog drvca ili nekog drugog važnog događaja koji se inače dokumentira u obiteljskom albumu?
  • Dijelite li slike svoje djece čak i u situacijama koje im možda nisu ugodne? Plaču li, ljute li se ili pak trče uokolo polugoli na videima?
  • Volite li isprobavati nove filtere i aplikacije za uređivanje fotografija koje dijele vaši prijatelji s djecom ili omiljeni influenceri?
Ako je vaš odgovor u većini slučajeva potvrdan, preporučujemo da razmislite o tome kako svoju djecu dijelite na društvenim mrežama.

Kako pronaći balans u sharentingu?

Ključno je pronaći ravnotežu između dijeljenja sretnih trenutaka i očuvanja dječje privatnosti. Pokušajte stvoriti što sigurnije online okruženje.

Sigurno online okruženje

  • Nemojte dijeliti previše osobnih podataka, poput punog imena, adrese, škole ili čak imena djetetovih prijatelja.
  • Izbjegavajte dijeljenje informacija koje bi se mogle koristiti za identifikaciju ili praćenje vašeg djeteta.
  • Redovito provjeravajte i ažurirajte svoje postavke privatnosti. Razmislite o stvaranju ograničenog kruga kontakata.
  • Prihvatite prijatelje ili pratite zahtjeve ljudi koje stvarno poznajete i kojima vjerujete.
  • Ograničite pristup sadržaju društvenih medija na grupu bliskih prijatelja i obitelji.
  • Prije nego što podijelite fotografije ili objave koje uključuju djecu, razmislite mogu li one na bilo koji način ugroziti dijete. Bilo da to bude danas ili za 5 godina.
  • Objasnite svojoj djeci kako pravilno koristiti društvene medije i internetske platforme.
Martina Mikesková
Psiholog, terapeut i predavač
Zajedno s roditeljima bavimo se digitalnim opismenjavanjem, a to uključuje i učenje djece sigurnom kretanju u virtualnom okruženju. Osim što im se daju različita roditeljska zaključavanja i kontrole, također se radi o tome kako sami roditelji postupaju s podacima svoje djece primjerom.
Odlučili smo pitati i mame iz Facebook grupe 🤰Trudnice i mame 🤱 - iskustva, savjeti što one misle o tome. Od čak 1310 glasova, više od polovice mama je reklo da slike objavljuju, ali isključivo na svom privatnom profilu. A ovo su svi rezultati ankete:
Emojiji u porastu
Ako želite poštivati ​​privatnost svoje djece i ne želite dijeliti njihovo lice bez njihova dopuštenja, možete ga maskirati emotikonima. Nije uvijek moguće fotografirati tako da se ne vidi djetetovo lice, tako da u ovom slučaju možete koristiti emoji, odnosno smajlić, da ga prekrijete. Također, možete maskirati lica druge djece od koje nemate suglasnost za dijeljenje na fotografijama, što je čak i poželjno.
U svijetu u kojem je online dijeljenje normalan dio života, važno je biti oprezan i postaviti granice. Roditelji bi trebali razmotriti odgovornost, privatnost djece, etička razmatranja i dugoročne posljedice digitalnog traga. Postavljanje jasnih pravila i poštivanje dječjih prava može vam pomoći pronaći balans kako biste ipak mogli podijeliti slatke fotografije s voljenim ljudima, bez da time naštetite svome djetetu.